Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity: Nie ciągniemy przyszłych maszynistów za uszy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
24-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity: Nie ciągniemy przyszłych maszynistów za uszy
fot. PKP Intercity
Programy szkolenia maszynistów zmieniamy tak, by jak najlepiej przygotować kandydatów do bezpiecznego prowadzenia pociągów – deklaruje prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Temu samemu celowi ma służyć odnowa taboru: nowo odbierane lokomotywy i zespoły trakcyjne są wyposażone w urządzenia ETCS. Przewoźnik nadal sprzeciwia się postulatowi powrotu do podwójnej obsady pojazdów powyżej 130 km/h na liniach bez ERTMS.

Prezes PKP Intercity zapowiedział, że w najbliższych latach odsetek pojazdów spółki przystosowanych do funkcjonowania w ramach ERTMS będzie się systematycznie zwiększał. – Już dziś 46% naszych pojazdów trakcyjnych ma urządzenia pokładowe ETCS. W 2030 r. będzie to 80%. To system o kluczowym znaczeniu, jedna z najważniejszych gwarancji bezpieczeństwa – podkreślił.

Szkolenia: Bardziej intensywny trening, wyższe wymagania

Kwalifikacja i szkolenie maszynistów to – jak wyraził się Malinowski – „drugi filar”. – Inwestujemy mocno w nowe programy dla symulatorów i wgrywanie do nich kolejnych tras – poinformował. W trosce o jak najlepsze wytrenowanie maszynistów scenariusze jazd testowych są komplikowane poprzez wprowadzanie nowych rodzajów usterek i innych niebezpiecznych sytuacji.

– Wprowadzamy trzy dodatkowe szkolenia poświęcone tylko przeciwdziałaniu zdarzeniom SPAD (niezatrzymanie pociągu w wyznaczonym miejscu). Przewidujemy także dodatkowe szkolenie z psychologiem na temat podzielności uwagi – ujawnił plany szkoleniowe na najbliższy czas prezes PKP Intercity.

W ostatnim czasie kwalifikację maszynistów przeniesiona z centrali do zakładów. Celem tej zmiany organizacyjnej jest zwiększenie grona praktyków oceniających kandydatów. – Skończyliśmy z „ciągnięciem kandydata za uszy”. Nie patrzymy tu na ekonomię – zaznaczył Malinowski.

Podwójna obsada powyżej 130 km/h? To niepotrzebne

Prezes odniósł się do planów Urzędu Transportu Kolejowego, który postuluje przywrócenie wymogu podwójnej obsady przy prędkości powyżej 130 km/h i braku czynnego systemu ETCS/ERTMS. – W ciągu 10 lat nasi maszyniści przejechali semafor wskazujący sygnał „Stój” 30 razy, ale tylko dwukrotnie przy prędkości powyżej 130 km/h – poinformował.

Stanowisko PKP Intercity wobec ewentualnego powrotu do starych regulacji pozostaje więc negatywne. Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, wprowadzające korzystne dla przewoźników podwyższenie limitu prędkości, zostało podpisane przez ministra infrastruktury 20 października 2023 r. i weszło w życie przed końcem roku, przed grudniową zmianą rozkładu jazdy.

Osobną kwestią, którą poruszył szef przewoźnika w kontekście szeroko pojętego bezpieczeństwa na kolei, były przesyłki konduktorskie. – Skala przewozu przesyłek spada od czasu pandemii COVID-19. Głównym powodem jest rozwój firm kurierskich. Nie inwestujemy w tę usługę, ale współpracujemy z odpowiednimi służbami, by pozostała bezpieczna. Nie wykluczam wycofania się z niej, ale potrzebne są analizy – zadeklarował Malinowski. Zwrócił przy tym uwagę, że znacznie większym potencjalnie czynnikiem ryzyka jest brak kontroli bagażu na dworcach.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Prawo i polityka

ZNTKiM Gdańsk wykona naprawy rewizyjne EP08

Tabor i technika

ZNTKiM Gdańsk wykona naprawy rewizyjne EP08

Mikołaj Kobryński 21 lutego 2025

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Prawo i polityka

PKP Intercity: Nie ma dnia bez ataku hakerskiego

Pasażer

PKP Intercity: Nie ma dnia bez ataku hakerskiego

Roman Czubiński 22 lutego 2025

Zobacz również:

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Prawo i polityka

ZNTKiM Gdańsk wykona naprawy rewizyjne EP08

Tabor i technika

ZNTKiM Gdańsk wykona naprawy rewizyjne EP08

Mikołaj Kobryński 21 lutego 2025

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Prawo i polityka

PKP Intercity: Nie ma dnia bez ataku hakerskiego

Pasażer

PKP Intercity: Nie ma dnia bez ataku hakerskiego

Roman Czubiński 22 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5